Bicara Hati

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.. Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.. Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.. Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.. Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.. Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.. Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..

Saturday, March 13, 2010

hukum alam

hari nie, aku xde mood. rasa mcm nk marah org, nk mcarut pon ada. aku benggang..knp allah boleh cipta sorang manusia nie lain dari yang lain..perangai dia, sikap dia, watak dia, umpama musuh allah..dia ada didikan agama yang baik krn dia budak tahfiz. dia ada family yang masih bersatu bukanye dia dlm family yang ada masalah. dia turut ada adik perempuam sekiranya dia ckp dia xpernah kenal puam. dia juga lahir dari perut puam. tapi knp perangai nye mcm anak luar nikah je. jika dia adalah anak luar nikah sekali pon, dia masih makhluk allah yang dilahirkan suci dari dosa. lelaki yang baik hanya untuk puam yang baik. lelaki yang jahat untuk puam yang jahat. tapi ramai je lelaki jahat diluar sana yang ingin kan puam yang baik. kdg2 aku tfikir, dia nie xpernah hargai wanita. sedangkan hidup dia dikelilingi wanita. dia masih ada mak, adik permpuam, rakan sekelas, rakan sekerja, dan teman2 wanita. cuba bayang kan klu adik perempuan dia dibuat spt mane dia buat kt wanita lain. pasti dia marah kan. seorang abang ditugaskan untk mjaga adik dia. tipu lah klu dia ckp dia xkisah klu adik perempuan dia dbunuh krn dia pernah buhun org. ape salah adik puam dia sehingga dia perlu menerima balasan hasil kekejaman abang dia. xadil bagi dia..

krn klu dia buat kt org mctu, pasti dia akn dapat balasan yang sama dari org lain. dunia ini umpama roda. sekali kita kt atas bukan bermakna selamanye diatas. durian pijak timun, tapi tupai akan tebuk durian. hukum alam..


taubat tapi main2..ada ke?? jika korang ada kwn yang telah berjanji " aku janji aku xakan buat lagi, sumpah" tapi seminggu pas itu dia buat balik pbuatan yang salah itu, ape yang korang akan rasa ekk?? klu ak ada kwn mctu, aku pasti akan rasa marah giler2 kat dia. tapi aku akan cuba sedaya mungkin utk bawa dia kembali ke jalan yang benar. ramai aje responden yang ckp kt aku, mrk lebih suka biarkan kwn diaorg mctu. buat xkisah sbb dia xnk dgr kata. elok ker ?? bagi aku lah, jika msh ada sinar haranpan utk dia kembali, elok kita tunjuk kan jalan. walaupon dia xde ikatan pe2 dgn kita. tapi sebagai suadara islam atau sebagai manusia yang sama2 mhirup udara yang sama, bagi lah peluang krn dia ada hak itu. tapi mcne plak dia yang xnk berubah??

jika dfikirkan, kita manusia yang lemah ini kan marah sekiranye janji yang dibuat tiba2 dmungkiri, mcne plak ALLAh menilai makhluk nye yang peranagai mcni?? tapi kita xperlu mmpersoalkan hukuman ALLAH krn ALLAH adalah MAHA ADIL. DIA bagi manusia seronok dgn hiburan dunia, DIA bagi manusia masa utk bertaubat, DIA TUHAN YANG MAHA BERKUASA..

masa bukan ukuran bagi kejayaan. yang penting niat dan hati yang suci. ketika kita belajar ape2 ilmu, masa yang singkat utk pahami sesuatu ilmu bukan ukuran tapi yang paling penting adalah pengisian dan beramal dgn ilmu itu. klu kita dh kenal seseorg itu seribu tahun sekali pon, jika hati kita blm tbuka utk dia dan pengenalan ini adalah berniatkan salah, maka masa seribu tahun itu umpama sia2 sahaja. niat adalah kunci segala perbuatan. cukup dgn niat, segala ape yang kita buat pasti akan menjadi. tapi jng lupa tambah lah dgn usaha dan sabar. krn usaha memberi kita ikhtiar yang benar dan sabar akan memberkati segala ape tindakan kita. baru lah hidup xde myesal kemudian hari.

mcm ne kita nk tebus kesalahan dgn org?? klu kt kedai, sekiranye kita pecah kan barang perhiasan kita kena bayar utk harga benda itu. klu kita hilangkan buku library kita kena bayar utk harga buku itu. mcn klu kita sakiti hati org?? ape yang perlu dia bayar utk kesalahan itu?? tapi klu ikut situasi yang ada, dia pasti nye kn miliki ape yang dia telah rosakkan. sbb buku yang hilang tapi dia dh kena bayar denda, klu tiba2 dia jumpa balik, dia xmungkin boleh dapatkan kembali duit yang dia bayar dulu. atau bila dia pecah kan perhiasan dia akn dapat hiasan itu tetapi yang sudah pecah krn pbuatan dia. dia kn tanggung atas ape yang dia lakukan, betul x?? 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...