Bicara Hati

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.. Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.. Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.. Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.. Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.. Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.. Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..

Saturday, March 13, 2010

element AIR..

setiap org mahu bahagia. bsama org tsayang atau tidak. tapi kita ttp mahu org yang kita sayang bahagia bersama pasangan dia. krn kebahagiaan dia turut mgembirakan hati kita. xsemua benda didunia ini kita boleh miliki. cukup sekadar kita merasa dan menghargainya. xsemestinya kita miliki ape yang kita mahu. jika kita xmampu miliki, impian dan angan2 sudah mcukupi utk mbuat kita bahagia.

adalah tidak betul sekiranye kita mdoakan keburukan kpd org lain. sepatutnye kita mdoakan dia dberkati. sejahat mane dia lakukan kpd kita, kita xboleh mbalas dgn kejahatan yang sama. krn tiada beza antara kita dgn dia. buat ape nk kotorkan diri kita krn org yang telah msia2kan impian dan harapan kita. kita just harap dia terima balasan dari Yang Maha Besar,dan dia menginsafi perbuatan dia itu. selebihnye adalah urusan antara dia dgn Tuhan. sbg teman, kita harus mdoakan agar dia sedar akan kesilapan dia dan harap dia mbaiki kesalahan itu. jika msih boleh tolong bw ke jalan yang benar, sila lah kita beri ptolongan krn sesungguhnya dia dlm kesesatan yang mhina.

xde guna nye nk bmusuh. setiap manusia adalah bsaudara. hubngan itu xkn putus selamanye. dulu aku ada musuh yang mhina aku segila dan semahunye. dia anggap aku nie musuh dia. siap seboleh nye nk show kejahatan dia kt FB. dh le add semua kwn2 aku. sahaj nk tunjuk dia tgh marah kt aku. hilang sudah tatasusila dan sopan santun dia. panggil org dgn nama yang buruk adalah dbenci Allah. org tua kita sudah mberi kita nama yang seelok mungkin. adalah tanggungjawab ibubapa utk mberi nama anak mrk dgn panggilan yang elok. tapi dia telah mmusnahkan ajaran itu. tapi bg aku, aku xpernah nk balas pbuatan dia dgn mhina dia balik. buat ape nk mhina org. lebih2 lagi dgn niat nk balas dendam. hingga mati xkn berakhir. lebih elok jika kita mgalah. kalah bukan bermaksud kita lemah tapi kita adalah menang krn telah mlawan nasfu utk balas dendam. mhina org adalah satu pbuatan tkutuk. Allah marah tau..

jika api lawan api, semakin marak lah ia mrebak. jika satu dh jd api, biarlah kita jd air. air bukan lemah. setenang air disungai, ia mampu mlindungi buaya dan buaya itu boleh mcari makanan dgn myerang hendap mangsanya. setenang air dilaut, mengindahkan lagi pandanagan mata. tapi bila air jd marah, tsunami boleh melanda. air boleh mragut byk nyawa dlm satu masa. kesan nye sama spt api. cuma api itu daripada neraka. api itu yang mbina syaitan. api itu mrentungkan segalanye. api itu myalakan rokok. api itu yang mamanaskan heroin. api itu yang disula krn berzina. api itu bangga dgn kepanasan nye. tapi api kalah dgn air. bila air dicurah keatas api, ia akan padam. sbb tu lah bomba gn air utk padam api bukanya api lawan api. selembut air, masih nyata ada kekerasan nya. air bolah jadi ais yang myejukkan. yang mbeku kutuk utara selatan. yang mammpu mhilang kan dahaga diterik panas matahari. air itu bukan lemah tapi tenang dlm mlawan musuh nya..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...