Bicara Hati

Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu.. Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.. Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.. Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu.. Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu.. Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu.. Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu..

Monday, February 15, 2010

valentine..

hari peringatan kekasih..knp perlu wujud hari sebegini? knp nk ingat kt kekasih klu tiap2 hari adalah hari dia???..btl x? atau nie adalah hari utk ingati kekasih yang dh lama tinggalkan kita? kurang pemahaman utk tafsir hari tersebut tapi org tetap raikan nye jugak..sampaikan sanggup berbelanja besar utk bagi hadiah mahal2 kt kekasih.pastu ada plak yang sanggup berjalan jauh semata2 nk jumpa kekasih hati. ada gak yang sanggup 'culik' kekasih utk g jalan2 sambil belayar..ish..zaman semakin moden tapi kita tetap mundur.

knp perlu kekasih?

sbg teman, tempat luah perasaan, tempat mengadu masalah. kdg2 ada masaallah yang org lain xleh tahu tapi kita boleh kongsi dgn kekasih. umpama sehidup semati. last2, sorang hidup sorang lagi mati..hhahahha...
(soalan yang semua org blh jawab even bdk 2 tahun pon tahu ape tu lover)

Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera. Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah.

akan tetapi,
Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif.paling kasihan sekali bila Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan dengan perlakaun seks bebas yang kononnya bagi membuktikan 'ketulenan' cinta seseorang kepada kekasihnya..

itu lah hakikat sebenar valentine..kita semakin salah guna maksud hari tersebut. dari gembira kpd durjana..neraka sudah penuh , janganlah kita membawa diri kita yang suci ini kearah keburukan. tiap manusia dilahirkan suci tanpa noda..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...